29 juli 2013

Tillbaka från en härlig semester

Cappuchino, Cafe latte, Sorbetto

Då var vi hemma i Sverige igen! Det känns både märkligt och skönt att vara hemma. Igår eftermiddag kom vi hem från en härlig 2 veckors resa i Italien. Vi har haft en super bra semester på alla möjliga sätt. Bra väder, varma sköna kvällar, super god mat, trevligt sällskap och massor av ny inspiration.

Resan startade från Venedig flygplats där vi hyrde en bil. Tyvärr körde vi lite fel så resan tog betydligt längre tid än planerat, vi kom fram sent till hotellet i Cervia. Vi var trötta och hungriga, resan kunde ha börjat lite bättre. Men vi välkomnades av våra vänner som redan var på plats i Cervia (de kom några dagar tidigare). Klockan var 23.30 när vi hittade hotellet, så det kändes bra att personalen kunde fixa fram fantastisk lasagne till oss så sent. Våra vänner har bott på detta hotell många gånger och har pratat så varmt om stället, och vi kan bara hålla med. Hotellets stil och inredning kanske inte är så fantastisk, men stämningen och den familjära känslan är helt otrolig. Vi kände oss välkomna direkt vi klev in genom grinden.

Som sagt, stilen på hotellet är inte precis i min smak, men det skulle kunna fixas ganska snabbt med enkla medel. Grunden och förutsättningarna finns. Jag återkommer i ett annat inlägg med tips på hur jag skulle ha gjort om hotellet om jag haft möjlighet att få fria händer.

Jag älskar verkligen italiensk mat, så mycket gott vi har ätit dessa dagar. Varje dag åt vi en stor frukost som avslutades med en god kaffe eller Cappuchino utomhus. Lunchen bestod först av en fräsch salladsbuffé sedan en valfri förrätt (pasta, soppa eller risotto), som följdes av en varmrätt (fisk eller kött) om det fanns utrymme. Avslutningsvis en smarrig dessert; glass, sorbetto eller färsk frukt. Vi åt så klart inte allt detta varje dag, utan valde godbitarna. Deras glass är sagolik och Sorbetto är en av mina favoriter. Se längre ner på sidan om du vill ha receptet på Sorbetto, en perfekt avslutning på en mäktig middag. Mums!

Det låter nog som om vi bara åt, men mellan maten hann vi spendera tid i poolen, vid stranden, någon liten runda på marknaden eller en promenadtur i Cervia.

Detta var del 1 av vår Italien resa, jag återkommer med mer imorgon. Hoppas vi ses då.

Må så gott,

En smarrig Pasta Vongole

Espresso med Grappa (ett måste att testa en gång i Italien enligt F)

Glada barn med en av hotellets ägare

Hemmagjord krämig vaniljglass med färsk frukt....

Recept på Sorbetto - en riktigt god dessert
1 -2 kulor citron eller lime sorbet
1 msk saft av pressad citron (eller Limoncello)
2-3 msk mousserande vin
ev. 1 tsk vodka

Servera i champagneglas eller i små espressokoppar

Grappa är en italiensk spritdryck gjord genom att man pressat druvrester, kallat vinaccia, från produktionen av vin. Alkoholhalten ligger mellan 40 och 50 procent. Ursprungligen var det ett sätt att ta vara på spill från vinproduktionen, fritt översatt betyder grappa ’druvstjälk’. Under en lång tid sågs Grappa som en dryck av låg kvalitet, men på senare år har den förfinats och kommersialiserats. Detta innebär inte att all Grappa idag är god eller av hög kvalitet.
Det finns många faktorer som påverkar hur bra eller högkvalitativ en grappa blir. Två av dem är:
  • Råvaran: När man gör bra viner, använder man bara omkring 60 eller 70 procent av juicen i druvan. De rester, vinaccia, som blir kvar då, innehåller fortfarande tillräckligt med saft för att det ska bli fina aromer i grappan. Används istället vinaccia, från sämre viner, blir den ofta ordentligt urmjölkad och torr, vilket gör att det knappt finns några aromer kvar efter destillationen.
  • Produktionsmetoden: Det finns två produktionsmetoder för grappa: industriale, där torr och dålig pomace måste kokas för att släppa ifrån sig några aromer, och artigianle, en långsam, hantverksmässig metod som kräver goda råvaror.