28 januari 2013

Lördagens middag

  
 
 
I lördags hade vi goda vänner på middag, och som alltid hade vi en super trevlig kväll
och barnen hade roligt.
Till förrätt bjöd vi på en av mina favoriter, morotsoppa med vitlöksbröd.
Till dessert serverades det pannacotta med vit choklad och på toppen en mix av hallon & blåbär.
Recepten hittar ni längst ner i inlägget, om ni vill.....
De vackra pärlhyacinterna fick vi av vännerna.
Då var det ny vecka och nya utmaningar....
Ha en bra måndag,
k r a m
Annette
 
 
 
 


Morotssoppa
4 port
 
5 ganska stora morötter (500g) - skalade och delade i bitar
1 gul lök - fint hackad
1 syrligt äpple - skalat och fint hackad
2 msk smör
1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
1/2 tsk torkad dragon eller timjan (det hade inte jag i)
Oregano, cayennepeppar och svartpeppar efter smak
1 dl creme fraiche
 
Stek lök och äpple sakta i smöret. Rör i morötterna, smula i buljongtärningarna och häll i vattnet.
Koka sakta under lock tills morötterna är mjuka. Sila av buljongen i en bunke. Mosa allt med mixer. Häll sedan i buljongen igen samt krydda. Koka upp och servera.
Lika god dagen efter när kryddorna gottat in sig.
 

 
 
Pannacotta
8 port
 
400 g blandade färska bär
 
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
75 g socker
3 st blötlagda gelatinblad
200-240 g vit choklad, hackad
(jag hade även i 1/2 tsk vaniljpulver)
 
250 g bär + florsocker + lime
 
Blötlägg gelatinbladen i vatten 10 minuter. Koka sedan upp grädden och mjölken i en kastrull. Tillsätt sockret och chokladen. Krama ur vattnet från gelatinbladen och lägg ner i gräddblandningen.
Låt allt smälta under omrörning.
 
Häll upp smeten i portionsformar (ex. espressokoppar). Låt stelna i kylen i ett par timmar.
 
Blanda bären med lite florsocker, strösocker och saft från en halv lime.
 
 
Lycka till!
  

2 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Härliga bilder..och du, jag älskar soppa så det receptet ska jag pröva ;)
Ha en fin dag o kväll:)
Kram bia

Livsnjutaren sa...

Vilka härliga bilder! Kul att också du serverar dessert i små kaffekoppar, det gör vi här hemma också!:-) Är så dekorativt, tycker jag. Pärlhyacinter... Mmmm, jag bara måste ut imorgon och inhandla lite vår i kruka. Ha en fin kväll. Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...