12 maj 2014

Lugn helg




Hoppas ni haft en bra vecka och helg.

Ännu en ganska lugn helg har passerat här, men dock inte för F, han jobbar på och har en hel del att stå i.Han har många roliga projekt på gång som inte är helt klara än, men mycket spännande. Återkommer när jag vet mer.... 

Barnen har lekt med kompisar och varit på olika aktiviteter, och jag har fixat en del här hemma. I lördags var vi en tur på det stora möbelvaruhuset och köpte en soffa till källaren. Äntligen bestämde vi oss och det kan nog bli bra när rummet är färdigt. Barnen ska ha ett rum i källaren som sitt, där de kan hänga med kompisarna. Jag återkommer med bilder så snart allt är klart. Soffan kommer i slutet av denna veckan. 

Igår var jag så sugen på fisksoppa och hittade detta receptet på nätet. Både enkelt att tillaga och fantastiskt gott, gärna serverat med ett gott kallt vitt vin. 


Ha en bra start på veckan alla!


Supergod fisksoppa
1 st hackad lök
2 klyftor hackad  vitlök, 
2-3 st morötter, grovt rivna
6 dl vatten
1 dl vitt vin
2 st fiskbuljongtärningar
1 paket kavli kräftost 400 g
2 dl creme fraiche
400 g vit fick och lax
salt, cayennepeppar
dill

GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Fräs löken och morötterna i en kastrull utan att det tar färg.
  2. 2. Späd med vatten och ev vin och lägg i buljongtärningarna.
  3. 3. Låt koka 5-6 min. Späd ev med mer vätska.
  4. 4. Lägg i osten, cremé fraiché och och kryddor och låt koka några minuter till.
  5. 5. Lägg i fisken delad i mindre bitar. Sjud försiktigt tills fisken är precis genomkokt.
  6. 6. Lägg i dill. Smaka av!
  7. 7. Vill man göra soppan mer matig så lägg i lite frysta gröna ärtor! Vill man göra den lyxigare så toppa med några skalade räkor!
Serveringsförslag: Servera med ett gott vitt bröd.
Dryckestips: Vitt vin
Recept från kokaihop.se

1 kommentar:

ANNETTE sa...

Hej Emelie,
Så kul att ni hittat min blogg. Jag har följt länken och lagt in den på min sida. Hoppas jag får mer trafik till min sida nu. Ska försöka lägga upp fler recept, jag tror nämligen läsarna gillar det.
Soliga hälsningar,
Annette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...